UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Organy właściwe do kontroli działalności polegającej na wydobywaniu kopalin

Treść pytania

Jakie organy administracji publicznej są właściwe do kontroli działalności, polegającej na wydobywaniu kopalin pospolitych ze złóż bez posiadania koncesji?.

Odpowiedź

Organami administracji publicznej, posiadającymi zadania i kompetencje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na wydobywaniu bez koncesji kopalin pospolitych ze złóż, są starostowie i okręgowe urzędy górnicze.

Na podstawie art. 16a ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, do zadań starostów, będących organami koncesyjnymi, właściwymi do udzielania koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych z tzw. małych złóż (z powierzchni do 2 ha i w ilości nie przekraczającej 20 000 m3, bez użycia materiałów wybuchowych) należy udzielanie koncesji, a także kontrola ich wykonywania. Stosownie do przepisów art. 104a ust. 1 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, przy wykonywaniu nadzoru i kontroli organ administracji geologicznej (dla małych złóż – starosta) nakazuje wstrzymanie działalności lub podjęcie określonych czynności w celu doprowadzenia środowiska do właściwego stanu, w razie stwierdzenia wykonywania działalności bez wymaganej koncesji, bez zatwierdzonego projektu prac geologicznych lub niezgodnie z koncesją albo zatwierdzonym projektem prac geologicznych. Do zadań starostów należy również wydawanie decyzji ustalającej podwyższoną opłatę za wydobywanie kopaliny bez posiadania koncesji  na podstawie art. 85a ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. – Prawo geologiczne i górnicze w wysokości osiemdziesięciokrotnej stawki opłaty eksploatacyjnej dla danego rodzaju kopaliny, pomnożonej przez ilość wydobytej w ten sposób kopaliny.

Sprawy z zakresu likwidacji nielegalnego wydobywania kopaliny, w tym związane z rekultywacją terenów po takiej eksploatacji, należą do okręgowych urzędów  górniczych. Zasadą ustawy - Prawo geologiczne i górnicze jest to, że nadzór górniczy okręgowych urzędów górniczych stosuje się do przedsiębiorców legalnie wydobywających kopaliny na podstawie koncesji (art. 109 Prawa geologicznego i górniczego). Jednak nadzór górniczy wykonywany przez okręgowe urzędy  górnicze stosuje się również do likwidacji zakładów górniczych, nawet działających nielegalnie. Przesądza o tym przepis art. 82a ustawy - Prawo geologiczne i górnicze.  Nakazuje on stosowanie przepisów rozdziału o likwidacji zakładu górniczego, w tym o rekultywacji terenów po eksploatacji, do likwidacji wyrobisk górniczych oraz obiektów i urządzeń pozostałych po zakończeniu wydobywania kopaliny w byłym zakładzie górniczym, prowadzonej przez podmioty inne niż legalnie działający przedsiębiorcy.

Natomiast sprawa kontroli odkrywkowych wyrobisk górniczych, w których podmiot nielegalnie wydobywający kopalinę albo inni nieznani sprawcy dokonują gromadzenia odpadów – nie należy do przedmiotu ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, a zatem  i do właściwości określonych w niej organów. Takie tereny powinny być klasyfikowane jako nielegalne składowiska odpadów na powierzchni ziemi. W tym przypadku, zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, organem właściwym jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.

W takim przypadku Inspekcja Ochrony Środowiska nie ma żadnych kompetencji w odniesieniu do kontroli nielegalnego wydobywania kopalin pospolitych z tzw. małych złóż, jak również w stosunku do rekultywacji terenów po tej eksploatacji. W przypadku gromadzenia odpadów w odkrywkowych wyrobiskach górniczych organem właściwym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta, których kompetencje w tym zakresie wynikają z art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.


Data publikacji : 20.01.2011
Array
do góry