UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Czy przy rozbudowie stacji Kabaty warszawskiego metra zastosowano właściwe impregnaty?

Treść pytania

Czy Ministerstwo Środowiska może potwierdzić zgodność zastosowanych impregnatów z obowiązującymi normami, a także potwierdzić, czy Metro Warszawskie Sp. z o. o. działa zgodnie z wymaganymi procedurami?

Odpowiedź

 

W trakcie kontroli wykonawca robót przedstawił inspektorom wymagane dokumenty i certyfikaty, w tym świadectwo dopuszczenia do eksploatacji podkładów zaimpregnowanych olejem kreozotowym. Także stanowisko Biura d/s Substancji i Preparatów Chemicznych w Łodzi potwierdza możliwość zastosowania oleju kreozotowego do impregnacji podkładów kolejowych. Na podstawie oględzin stwierdzono, że nagromadzone do dalszego wykorzystania podkłady zostały osłonięte folią w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
Olej kreozotowy jest otrzymywany z frakcji olejowych pochodzących z destylacji smoły koksowniczej. Jest stosowany do nasycenia podkładów kolejowych, słupów trakcyjnych itp. w celu zabezpieczenia drewna przed wpływami atmosferycznymi oraz szkodnikami drewna.
Preparat został zaklasyfikowany przez Ministra Zdrowia jako niebezpieczny. Składniki stwarzające zagrożenie, to według karty charakterystyki olej płuczkowy, ciężki olej antracenowy, fenol ekstrahowany wodą, benzo/a/piren, naftalen. Z tego względu drewno nasączone olejem kreozotowym nie może być stosowane w pomieszczeniach zamkniętych.
Dyrektywa Komisji 2001/90/WE z dnia 26 października 2001 r. zaleca ograniczanie wykorzystywania kreozotów ze względu na ich toksyczne działanie. Dopuszcza stosowanie drewna impregnowanego kreozotem jedynie dla użytku profesjonalnego i przemysłowego, np. na kolejach, w transmisji energii elektrycznej i w telekomunikacji, do ogrodzeń itp.
Zgodnie z załącznikiem XVII pkt. 31 Rozporządzenia Komisji (WE) NR 552/2009 z dnia 22 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII olej kreozotowy, w drodze odstępstwa, pod warunkiem dotrzymania zawartości benzo[a]pirenu w stężeniu poniżej 50 mg/kg (0,005 % masowo); oraz fenoli ekstrahowanych wodą w stężeniu poniżej 3 % masowo, może być stosowany do impregnacji drewna w instalacjach przemysłowych lub przez profesjonalistów.
Jak ustalono na podstawie przedłożonych dokumentów, olej kreozotowy, którym zaimpregnowano podkłady stosowane na terenie Stacji Techniczno-Postojowej „Kabaty”, spełnia powyższe kryteria.
Zgodnie z zapisami przytoczonego Rozporządzenia, drewno po obróbce w instalacjach przemysłowych lub przez profesjonalistów może być przeznaczone jedynie do zastosowania zawodowego i przemysłowego, np. na kolejach i nie może być używane wewnątrz budynków, niezależnie od ich przeznaczenia.
W Polsce zagadnienia te reguluje ustawa z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia. Ustawa została zmieniona ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z zapisami tej ustawy, która weszła w życie z dniem 1 czerwca 2009 r., straciły moc przepisy wykonawcze, między innymi dotyczące ograniczeń w stosowaniu substancji lub preparatów niebezpiecznych. W związku z tym od dnia 1 czerwca 2010 r. przestało obowiązywać rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie ograniczeń, zakazów lub warunków produkcji, obrotu lub stosowania substancji niebezpiecznych oraz zawierających je produktów. Według tego rozporządzenia istniał wyjątek w zakazie stosowania do impregnacji drewna kreozotu oraz oleju kreozotowego w odniesieniu do zastosowań zawodowych i przemysłowych, w tym drewna stosowanego jako podkłady torów kolejowych, linie przesyłowe energetyczne lub telekomunikacyjne, w ogrodzeniach, portach i torach wodnych.

Metro Warszawskie Sp. z o. o. posiada wszystkie wymagane prawem pozwolenia, dotyczące procesu inwestycyjnego. Posiada także wymagane dokumenty, dotyczące stosowania podkładów zaimpregnowanych olejem kreozotowym.

 


Data publikacji : 11.09.2010
Data modyfikacji : 22.09.2010
Array
do góry