Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 7 listopada 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Rybno
Gmina Rybno jest gminą wiejską, położoną w powiecie sochaczewskim i zamieszkałą przez 3497 osób.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Rybno
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe
- uchwalona przez gminę częstotliwość odbierania odpadów:
- odpady zmieszane – 1 raz na 4 tygodnie
- odpady selektywnie zbierane – 1 raz na 4 tygodnie
- odpady zielone nie są odbierane, mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji kompostowane w przydomowym kompostowniku lub można je samodzielnie dostarczyć do PSZOK
- na podstawie Porozumienia Gmin Powiatu Sochaczewskiego w sprawie wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia na zorganizowanie i prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych dla Gmin Powiatu Sochaczewskiego od dnia 01.07.2015 r. został zorganizowany stacjonarny punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych dla gmin powiatu sochaczewskiego i jest prowadzony przez firmę Zebra Recykling Sp. z o.o. z/s w Sochaczewie przy ulicy Chemicznej 8.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2016 sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi zostały złożone w ustawowym terminie;
- Wójt Gminy Rybno zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z Gminy Rybno;
- Gmina sporządzała analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013-2016. Analizy za lata 2014-2016 sporządzono w ustawowym terminie i publicznie udostępniono na stronie: http://www.gminarybno.com/bip/srodowisko/analiza-stanu-gospodarki-odpadami-komunalnymi, analiza za 2013 r. została sporządzona udostępniona na stronie BIP po terminie ustawowym.
- Osiągnięte poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
19,58/10,0 |
39,28/12,0 |
42,07/14,0 |
53,15/16,0 |
22,00/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100/30,0 |
-*/36,0 |
100/38,0 |
100/40,0 |
100/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
50,06/75,0 |
0,62/50,0** |
0/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odbierali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca.
Naruszenia i nieprawidłowości:
1. brak egzekwowania od przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Rybno w latach 2013 - 2016 r. realizacji ustawowych obowiązków w zakresie przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK).
2. brak kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne z terenu gminy, wpisanych do rejestru działalności regulowanej
3. błędy w rocznych sprawozdaniach Wójta Gminy Rybno z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2013 r. i 2016 r.
4. nieterminowo sporządzona i upubliczniona analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2013 r.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zarządzające podjęcie działań w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości;
- wystąpienie pokontrolne o wszczęcie postępowań administracyjnych w przedmiocie nałożenia administracyjnych kar pieniężnych o których mowa w art. 9x ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wobec podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości