Aktualności
Informacja
AKTUALNOŚCI 20. 03. 2012 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przygotował kolejny raport o wynikach kontroli zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym
Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Poprzez tę ustawę zostały przeniesione do prawa polskiego wymagania, wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. dotyczące redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz dyrektywy 2005/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.
Nadzór nad podmiotami korzystającymi ze środowiska w zakresie między innymi przestrzegania przepisów dotyczących zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym, stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw oraz w oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, należy do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska.
Kontrole zawartości siarki w paliwie stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw polegają na:
- sprawdzeniu przez inspektorów WIOŚ dotrzymywania określonych w rozporządzeniu warunków emisji, umożliwiających stosowanie ciężkich olejów opałowych o zawartości siarki większej niż 1%, np. poprzez analizę wyników pomiarów automonitoringowych lub pomiary kontrolne WIOŚ;
- pobraniu i analizie próbek ciężkiego oleju opałowego.
Natomiast kontrola zawartości siarki w oleju do silników w statkach żeglugi śródlądowej polega na pobraniu i analizie próbek stosowanego paliwa.
W 2011 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie przeprowadzili:
- 23 kontrole planowe instalacji energetycznego spalania paliw, w których stosowany jest ciężki olej opałowy;
- 1 kontrolę pozaplanową instalacji energetycznego spalania paliw, w której stosowany jest ciężki olej opałowy;
- 14 kontroli planowych statków żeglugi śródlądowej stosujących olej do silników.
W wyniku kontroli nie stwierdzono przypadków nieprzestrzegania przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, w tym:
- nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych standardów emisji SO2 określonych w pozwoleniach posiadanych przez kontrolowane podmioty,
- zawartość siarki w ciężkim oleju opałowym, stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw była poniżej 1%,
- zawartość siarki w oleju wykorzystywanym do silników statków żeglugi śródlądowej była poniżej 0,1%.