UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.
21.03.2012

AKTUALNOŚCI 20. 03. 2012 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przygotował kolejny raport o wynikach kontroli zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym

Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o  systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Poprzez tę ustawę zostały przeniesione do prawa polskiego wymagania, wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. dotyczące redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz dyrektywy 2005/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.

Nadzór nad podmiotami korzystającymi ze środowiska w zakresie między innymi przestrzegania przepisów dotyczących zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym, stosowanym w  instalacjach energetycznego spalania paliw oraz w oleju do silników statków żeglugi śródlądowej, należy do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska.

Kontrole zawartości siarki w paliwie stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw polegają na:

  • sprawdzeniu przez inspektorów WIOŚ dotrzymywania określonych w rozporządzeniu warunków emisji, umożliwiających stosowanie ciężkich olejów opałowych o zawartości siarki większej niż 1%, np. poprzez analizę wyników pomiarów automonitoringowych lub pomiary kontrolne WIOŚ;
  • pobraniu i analizie próbek ciężkiego oleju opałowego.

Natomiast kontrola zawartości siarki w oleju do silników w statkach żeglugi śródlądowej polega na pobraniu i analizie próbek stosowanego paliwa.

W 2011 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie przeprowadzili:

  • 23 kontrole planowe instalacji energetycznego spalania paliw, w których stosowany jest ciężki olej opałowy;
  • 1 kontrolę pozaplanową instalacji energetycznego spalania paliw, w której stosowany jest ciężki olej opałowy;
  • 14 kontroli planowych statków żeglugi śródlądowej stosujących olej do silników.

W wyniku kontroli nie stwierdzono przypadków nieprzestrzegania przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006  r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, w tym:

  • nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych standardów emisji SO2 określonych w  pozwoleniach posiadanych przez kontrolowane podmioty,
  • zawartość siarki w ciężkim oleju opałowym, stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw była poniżej 1%,
  • zawartość siarki w oleju wykorzystywanym do silników statków żeglugi śródlądowej była poniżej 0,1%.

Opcje strony

do góry