UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Komunikaty

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.
28.09.2018

Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 28 września 2018 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Goworowo

Gmina Goworowo jest gminą wiejską położoną w powiecie ostrołęckim i zamieszkałą przez 8601 mieszkańców.

Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Goworowo:

  • system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
  • zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są co dwa tygodnie,
  • odpady komunalne selektywnie zbierane obejmujące odbierane są raz w miesiącu,
  • na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę.

Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

  • W latach 2013-2018 „Sprawozdania Wójta Gminy Goworowo z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym erminie.
  • Wójt Gminy Goworowo zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Goworowo.
  • Za lata 2013-2017 sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Goworowo. Analizy za 2013-2015 i 2017 rok nie zostały sporządzone w terminie ustawowym. Wszystkie analizy publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Goworowo.
  • W 2014-2017 Gmina Goworowo osiągnęła wymagane  poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;
  • W latach 2012-2013 Gmina Goworowo osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, w latach 2014-2017 żaden przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na  terenie Gminy Goworowo nie odbierał od właścicieli nieruchomości innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
  • W latach 2012-2017 Gmina Goworowo osiągnęła wymagane  poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

 

 

Obowiązek

Poziomy w latach [%]

2012 r.

2013 r.

2014 r.

2015 r.

2016 r.

2017 r.

recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku 

(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku)

5,72/10,0

7,74/12,0

16,65/14,0

17,75/16,0

22,86/18,0

30,58/20,0

recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku 

(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku)

100/30,0

100/36,0

-*/38,0

-*/40,0

-*/42,0

-*/45,0

ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku 

 

(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku)

30,0/75,0

0,17/50,0**

0/50,0

0/50,0

0/45,0

0,39/45,0

  *Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych

**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca

Naruszenia i nieprawidłowości:

  • nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za 2012 r. w wysokości 10%; za 2013 r. w wysokości 12%;
  • w obowiązującej uchwale w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie nie określono: 

- frakcji odpadów komunalnych selektywnie zbieranych i odbieranych oraz przyjmowanych przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych z terenu gminy,

- sposobu pozbywania się  odpadów komunalnych, które wyszczególnione są w art. 4 ust. 2 u.c.p.g., takich jak: chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, meble i odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe.

  • uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie określa przyjęcia do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odpadów papieru i tektury, szkła, metali, tworzywa sztucznego, opakowań wielomateriałowych, odpadów ulegających biodegradacji, z wyjątkiem odpadów zielonych.
  • w podjętych uchwałach, tj. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie i sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie są spójne zapisy nt. częstotliwości odbierania odpadów zielonych,
  • nie udostępniono informacji o osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 u.c.p.g., i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2 u.c.p.g., w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
  • projekty uchwał w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie były przesyłane do zaopiniowania przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce,
  • nie jest prowadzony należycie nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpadami odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w szczególności nie są weryfikowane oświadczenia podmiotów odbierających odpady komunalne o spełnieniu wymagań określonych w art. 9d u.c.p.g. oraz nie są prowadzone kontrole przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
  • nie zapewniono faktycznego przyjęcia odpadów budowlanych i rozbiórkowych przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • nie sporządzono w terminie ustawowym analiz stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013-2015 i rok 2017,
  • nie przedłożono Marszałkowi Województwa Mazowieckiego w ustawowym terminie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów za 2017.

Podjęte działania pokontrolne:

  • zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Goworowo do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń,
  • pouczenie o obowiązku sporządzania i przekazywania zbiorczych  zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie z ustawowym terminem, na podstawie art. 180a ustawy o odpadach.

Opcje strony

do góry