UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Komunikaty

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.
05.08.2010

REMONT STACJI TECHNICZNO-POSTOJOWEJ WARSZAWSKIEGO METRA

         
           Od wielu miesięcy w pobliżu ulicy Kretonowej na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty warszawskiego metra prowadzone są prace związane z rozbudową tej stacji. Układane są lub wymieniane podkłady pod tory kolejowe. Od dłuższego czasu do organów ochrony środowiska, w tym również do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, wpływają interwencje obywateli z prośbą o kontrolę, gdyż wykonywanym pracom towarzyszy rozprzestrzenianie się zapachu, uciążliwego dla mieszkańców.  Przyczyną uciążliwości jest wykorzystywanie w trakcie wykonywanych prac drewnianych podkładów kolejowych zaimpregnowanych z zastosowaniem oleju kreozotowego.
 
W związku z licznymi interwencjami, została przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska rozpoczęta kontrola w Metro Warszawskim Sp. z o. o. Ustalono, że w trakcie przebudowy układu torowego zaistniała konieczność zastosowania drewnianych podkładów kolejowych ze względu na małe promienie łuku skrętu torów kolejowych. Stosowane podkłady zostały dostarczone już jako zaimpregnowane. W związku z uciążliwościami zapachowymi, składowane w stosach podkłady okryto folią. Po wykonaniu kolejnych odcinków torów podkłady są zasypywane tłuczniem tak szybko, jak tylko jest to ze względów technologicznych możliwe. W trakcie kontroli wykonawca robót przedstawił wymagane dokumenty, w tym świadectwo dopuszczenia do eksploatacji zaimpregnowanych podkładów.
 
Ze względu na zaniepokojenie mieszkańców, szczególnie w odniesieniu do ewentualnego wpływu wykonywanych prac na dzieci, a także na zdrowie mieszkańców pobliskich osiedli mieszkaniowych, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska poinformował o sygnalizowanych uciążliwościach Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w m. st. Warszawie oraz Okręgowego Inspektora Pracy w Warszawie. Wystąpił także do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla m. st. Warszawy. Zarówno Państwowa Inspekcja Sanitarna, jak też Państwowa Inspekcja Pracy, podjęły czynności w zakresie swoich kompetencji. W szczególności zostały przeprowadzone przez Inspekcję Sanitarną pomiary stężeń benzenu, ksylenu, toluenu i fenolu w pięciu wytypowanych lokalach mieszkalnych. W żadnym z mieszkań pomiary nie wykazały przekroczenia dopuszczalnych stężeń dla tych substancji chemicznych. Pomiary takie będą kontynuowane.
           
           Olej kreozotowy jest otrzymywany z frakcji olejowych pochodzących z destylacji smoły koksowniczej. Jest stosowany do nasycenia podkładów kolejowych, słupów trakcyjnych itp. w celu zabezpieczenia drewna przed wpływami atmosferycznymi oraz szkodnikami drewna. Preparat został zaklasyfikowany przez Ministra Zdrowia jako niebezpieczny. Składniki stwarzające zagrożenie, to według karty charakterystyki: olej płuczkowy, ciężki olej antracenowy, fenol ekstrahowany wodą, benzo/a/piren, naftalen. Z tego względu drewno nasączone olejem kreozotowym nie może być stosowane w pomieszczeniach zamkniętych.
 
Dyrektywa Komisji 2001/90/WE z dnia 26 października 2001r. zaleca ograniczanie wykorzystywania kreozotów ze względu na ich toksyczne działanie. Dopuszcza stosowanie drewna impregnowanego kreozotem jedynie dla użytku profesjonalnego i przemysłowego, np. na kolejach, w transmisji energii elektrycznej i w telekomunikacji, do ogrodzeń itp.
 
W Polsce zagadnienia te reguluje ustawa z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia. Ustawa została zmieniona ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z zapisami tej ustawy, która weszła w życie z dniem 1 czerwca 2009 r., straciły moc przepisy wykonawcze, między innymi dotyczące ograniczeń w stosowaniu substancji lub preparatów niebezpiecznych. W związku z tym od dnia 1 czerwca 2010 r. przestało obowiązywać rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie ograniczeń, zakazów lub warunków produkcji, obrotu lub stosowania substancji niebezpiecznych oraz zawierających je produktów. Według tego rozporządzenia istniał wyjątek w zakazie stosowania do impregnacji drewna kreozotu oraz oleju kreozotowego w odniesieniu do zastosowań zawodowych i przemysłowych, w tym drewna stosowanego jako podkłady torów kolejowych, linie przesyłowe energetyczne lub telekomunikacyjne, w ogrodzeniach, portach i torach wodnych.
 
Kontrola w Metro Warszawskim Sp. z o. o. została rozpoczęta przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska z dniem 12 lipca 2010 r., przewidywany termin jej zakończenia to 12 sierpnia 2010 r. Dotychczas inspektorzy nie stwierdzili uchybień formalnych, upoważniających Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska do wydania decyzji o wstrzymaniu prowadzonej działalności ze względu na zagrożenie zdrowia i życia ludzi lub środowiska w znacznych rozmiarach.
 
Niezależnie od czynności kontrolnych, dokonano oceny stanu jakości powietrza, wykorzystując wyniki pomiarów z całodobowych stacji pomiarowych powietrza, w tym stacji zlokalizowanej przy ulicy Wokalnej na terenie Dzielnicy Ursynów. Stwierdzono, że dotychczas (w roku 2009 i do końca lipca 2010r.) nie wystąpiły przekroczenia stężeń średniorocznych ani stężeń jednogodzinnych benzenu, toluenu oraz ksylenów.
 
Równocześnie, równolegle z działaniami kontrolnymi, WIOŚ podjął pomiary stanu powietrza w ramach monitoringu doraźnego z zastosowaniem pasywnych próbników Radiello. Uzyskanie wstępnych wyników wymaga co najmniej 2 tygodniowej ekspozycji, przy czym pierwsze wstępne wyniki będą pod koniec sierpnia. Sprawdzone zostanie także, czy magazynowanie zaimpregnowanych podkładów nie spowodowało naruszenia standardów jakości gleby lub ziemi.
 
W odniesieniu do zgłaszanej przez mieszkańców uciążliwości zapachowej (odory) nie ma możliwości ich oceny pomiarowej ze względu na brak w tym obszarze przepisów krajowych i dyrektyw Unii Europejskiej.
 
Dalsze działania Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska będą zależeć przede wszystkim od wyników trwającej kontroli. Uzyskane wyniki pomiarów imisyjnych zostaną przekazane Państwowej Inspekcji Sanitarnej w celu ewentualnego wykorzystania do oceny wpływu na zdrowie i życie ludzi oraz Państwowej Inspekcji Pracy do oceny potencjalnych zagrożeń na stanowiskach pracy. W przypadku stwierdzenia ewentualnego naruszenia standardów jakości gleby lub ziemi wyniki zostaną przekazane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który jest właściwy w sprawach szkód w środowisku.
 
Warto pamiętać, że prace związane z rozbudową Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty warszawskiego metra mają zostać ukończone we wrześniu. W interesie mieszkańców i wykonawcy leży, aby termin ten został dotrzymany. Skończą się wtedy uciążliwości towarzyszące budowie. Równocześnie zostanie zamknięty kolejny etap budowy II linii metra, tak niezbędnej w systemie komunikacyjnym miasta, służącej także ograniczaniu emisji spalin i hałasu, czyli dalszej poprawie stanu środowiska w Warszawie.
 

 

Opcje strony

do góry