Komunikaty
Informacja
Zakończyła się kontrola WIOŚ w gminie Szelków
Gmina Szelków jest gminą wiejską położoną w powiecie makowskim, zamieszkałą przez
3663 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Szelków:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe,
- zmieszane odpady komunalne oraz odpady ulegające biodegradacji od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane są 1 raz w miesiącu,
- odpady komunalne selektywnie zbierane obejmujące frakcje odpadów: papieru, metali, tworzyw sztucznych, wielomateriałowych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane są 1 raz w miesiącu, natomiast szkło odbierane jest 1 raz na dwa miesiące,
- odpady wielkogabarytowe, odpady zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, opony odbierane są 2 razy w roku,
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Prowadzenie punktu gmina powierzyła podmiotowi zewnętrznemu.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach:
-
w latach 2013-2019 „Sprawozdania Wójta Gminy Szelków z realizacji zadań
z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie,
- w latach 2015, 2016, 2019 zostały sporządzone coroczne analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Szelków i publicznie udostępnione na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Szelków,
- w latach 2013-2018 Gmina Szelków osiągnęła wymagane poziomy recyklingu
i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, -
w latach 2012-2015, 2017-2018 Gmina Szelków osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, w roku 2012 żaden przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Szelków nie odbierał od właścicieli nieruchomości innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
-
w latach 2012-2018 Gmina Szelków osiągnęła wymaganepoziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
6,5/10,0 |
19,77/12,0 |
21,8/14,0 |
34,98/16,0 |
25,86/18,0 |
24,34/20,0 |
40,26/30,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30,0 |
100/36,0 |
74,6/38,0 |
100/40,0 |
20,09/42,0 |
136,22/45,0 |
83,23/50,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995r. /dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
3,3/75,0 |
0,0/50,0** |
0,0/50,0 |
10,88/50,0 |
0,0/45,0 |
1,93/45,0 |
0,9/40,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
Naruszenia i nieprawidłowości:
- w roku 2012 Gmina Szelków nie osiągnęła wymaganego poziomu recyklingu
i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, - w roku 2016 Gmina Szelków nie osiągnęła wymaganego poziomu recyklingu
i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, -
faktycznie funkcjonującysystemselektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Szelków jest niezgodny z podjętymi uchwałami,
w szczególności w zakresie:— częstotliwości odbierania odpadów szkła od właścicieli nieruchomości,
— zapewnienia odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych dwa razy w roku
w systemie „u źródła”, -
w podjętych uchwałach w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku
w gminie oraz w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nie są spójne zapisy dotyczące zasad postępowania z selektywnie zbieranymi odpadami komunalnymi ulegającymi biodegradacji oraz przeterminowanymi lekami, -
nie zostały udostępnione na stronie internetowej urzędu gminy wymagane informacje o:
— osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które działają na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości,
w danym roku kalendarzowym, wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
— osiągniętych faktycznie przez Gminę Szelków poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
— wszystkich miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Szelków zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
-
nie zostały sporządzone analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za l. 2012, 2013, 2016, 2017,
-
nie jest prowadzony należycie nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpadami odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,w szczególności:
— nie są weryfikowane oświadczenia podmiotów odbierających odpady komunalne
o spełnieniu wymagań określonych w art. 9d u.c.p.g.,
—nie są weryfikowane sprawozdania podmiotów odbierających odpady od właścicieli nieruchomości oraz prowadzących PSZOK, w szczególności w zakresie osiągniętych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania na podstawie dokumentów potwierdzających dalszy sposób zagospodarowania odpadów z terenu Gminy Szelków potwierdzających osiągnięcie tych poziomów,
— nie są prowadzone kontrole przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Podjęte działania pokontrolne:
-
zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Szelków do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń.