Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 10 października 2018 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Jastrzębia
Gmina Jastrzębia jest gminą wiejską położoną w powiecie radomskim i zamieszkałą przez 6988 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Jastrzębia:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu z terenu zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej, a w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia dwa razy w miesiącu.
- odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane 1 raz w miesiącu z terenu zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej, a w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia z zabudowy wielorodzinnej dwa razy w miesiącu. Ponadto odpady zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, popiół odbierane są zgodnie z harmonogramem ustalonym przez gminę z podmiotem odbierającym odpady;
- na terenie gminy funkcjonuje punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, który został utworzony i jest prowadzony samodzielnie przez Gminę Jastrzębia.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- w latach 2013-2018 „Sprawozdania Wójta Gminy Jastrzębia z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie;
- dokonano analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Jastrzębia za rok 2017;
- w latach 2013-2017 Gmina osiągnęła wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2013 r |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
19,67/12,0 |
28,85/14,0 |
33,22/16,0 |
31,26/18,0 |
36,47/20,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/36,0 |
-*/38,0 |
100/40,0 |
100/42,0 |
81,37/45,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązekmusi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
27,0/50,0** |
24,35/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
26,57/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odbierali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca.
Naruszenia i nieprawidłowości:
- zgodnie z obowiązującą informacją określającą zasady funkcjonowania PSZOK-u, nie zapewniono przyjmowania do PSZOK przeterminowanych leków, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów: odpadów ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów,
- uchwałą nr XXII/117/2016 Rady Gminy Jastrzębia z dnia 14 lipca 2016 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi - dopuszczono zbieranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
- nie podejmowano działań w stosunku do podmiotów przekazujących sprawozdania po wymaganym terminie lub w stosunku do podmiotów które nie przesłały stosownego sprawozdania,
- nie dokonano analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013, 2014, 2015 i 2016.
- nie były prowadzone kontrole podmiotów odbierających odpady komunalne art. 9e, 9p – u.c.i.p.g. oraz nie były weryfikowane oświadczenia podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej odbierających odpady komunalne o spełnianiu wymagań określonych w art. 9 d u.c.p.g.,
- nie są weryfikowane sprawozdania podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości m. in. w zakresie rzetelności, rodzaju odbieranych odpadów komunalnych, terminowości przedkładanych sprawozdań,
- projekt obowiązującej uchwały w sprawie - Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jastrzębia nie został zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Radomiu.
Podjęte działania pokontrolne:
- wydano zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Wójta Gminy Jastrzębia do podjęcia działań celem wyeliminowania stwierdzonych naruszeń,
- skierowano wystąpienie pokontrolne do Przewodniczącego Rady Gminy Jastrzębia informujące m.in. o dopuszczeniu niezgodnego z prawem zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.