Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 1 października 2018 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Łyse
Gmina Łyse jest gminą wiejską położoną w powiecie ostrołęckim i zamieszkałą przez 8590 mieszkańców.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Łyse:
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
- zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są co dwa tygodnie,
- odpady komunalne selektywnie zbierane obejmujące odbierane są raz w miesiącu,
- na terenie gminy funkcjonuje stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony przez Gminę.
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2018 „Sprawozdania Wójta Gminy Łyse z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w ustawowym terminie.
- Wójt Gminy Łyse zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Łyse.
- W latach 2013-2017 sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Łyse. Analizy sporządzono w ustawowym terminie i publicznie udostępniono na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Łyse.
- w 2014 roku oraz w latach 2016-2017 Gmina Łyse osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;
- w 2013 roku Gmina Łyse osiągnęła wymagane poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, w 2012 roku i w latach 2014-2017 żaden przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Łyse nie odbierał od właścicieli nieruchomości innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
- w latach 2012-2017 Gmina Łyse osiągnęła wymagane poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
|||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
4,07/10,0 |
10,61/12,0 |
20,94/14,0 |
15,16/16,0 |
25,0/18,0 |
45,96/20,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
-*/30,0 |
100/36,0 |
-*/38,0 |
-*/40,0 |
-*/42,0 |
-*/45,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku
(gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
46,0/75,0 |
59,7/50,0** |
0/50,0 |
0/50,0 |
0/45,0 |
1,08/45,0 |
*Odbierający odpady z terenu gminy nie odebrali odpadów budowlanych i rozbiórkowych
**Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca
**Zgodnie z dokonanymi obliczeniami Gmina Łyse w 2013 r. osiągnęła wymagany poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów.
Naruszenia i nieprawidłowości:
- nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za 2012 r. w wysokości 10%; za 2013 r. w wysokości 12%, za 2015 r. w wysokości 16%;
- nie udostępniono informacji o osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 u.c.p.g., i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2 u.c.p.g., w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
- nie jest prowadzony należycie nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpadami odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a w szczególności:
- nie są prowadzone kontrole przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- nie zapewniono przyjęcia przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych frakcji odpadów takich jak: papier i tektura, szkło, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe,
- nie przedłożono Marszałkowi Województwa Mazowieckiego w ustawowym terminie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów za 2017,
- nie prowadzono ewidencji odpadów zbieranych w PSZOK w oparciu o karty ewidencji w 2017 r. oraz bieżącym roku.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zobowiązujące Gminę Łyse do podjęcia działań służących wyeliminowaniu stwierdzonych naruszeń.
- pouczenie o obowiązku sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie z ustawowym terminem, na podstawie art. 180a ustawy o odpadach,
- pouczenie o obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, na podstawie art. 180 ustawy o odpadach.