Komunikaty
Informacja
Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 6 listopada 2017 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Mszczonów
Gmina Mszczonów jest gminą wiejsko-miejską, położoną w powiecie żyrardowskim i zamieszkałą przez 11 329 osób.
Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Mszczonów
- system obejmuje nieruchomości zamieszkałe
- uchwalona przez gminę częstotliwość odbierania odpadów:
- Na terenie miasta Mszczonów:
obszary zabudowy jednorodzinnej:
a) odpady zmieszane oraz odpady selektywnie zbierane – 1 x na 2 tygodnie
b) odpady ulegające biodegradacji – 1 x tydzień
obszary zabudowy wielorodzinnej:
- odpady zmieszane – 2 razy w tygodniu
- oraz odpady selektywnie zbierane oraz odpady ulegające biodegradacji – 1 x w tygodniu
2. Na terenach wiejskich:
a) obszary zabudowy jednorodzinnej w miesiącach maj, czerwiec, lipiec, sierpień i wrzesień:
- odpady zmieszane, odpady selektywnie zbierane oraz odpady ulegające biodegradacji – 1 x na 2 tygodnie
w pozostałych miesiącach: odpady zmieszane, odpady selektywnie zbierane oraz odpady ulegające biodegradacji – 1 x na miesiąc
Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- W latach 2013-2016 sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi zostały złożone w ustawowym terminie;
- Burmistrz Gminy Mszczonów zorganizował przetarg i zawarł umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie gminy Mszczonów;
- Burmistrz prowadził postępowania związane z egzekwowaniem od przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Mszczonów w zakresie przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. Nakładano kary pieniężne na przedsiębiorców odbierający odpady komunalne w trybie art. 9x ust. 1 pkt. 3 u. u.c.p.g.
- Gmina sporządzała analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za lata 2013 – 2016, które publicznie udostępniono na stronie: www.bip.mszczonow.pl/244,nowy-system-gospodarki-odpadami;
- Osiągnięte poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:
Obowiązek |
Poziomy w latach [%] |
||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
|
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
61,47/10,0 |
35,00/12,0 |
24,1/14,0 |
32,95/16,0 |
20,48/18,0 |
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych/poziom do uzyskania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom wyższy bądź równy wskaźnikowi poziomu do uzyskania w danym roku) |
100/30,0 |
100/36,0 |
100/38,0 |
100/40,0 |
100/42,0 |
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r./dopuszczalny poziom składowania w roku (gmina aby wypełnić ustawowy obowiązek musi osiągnąć poziom niższy bądź równy wskaźnikowi dopuszczalnego poziomu składowania w danym roku) |
76,68/75,0 |
34,3/50,0* |
0,33/50,0 |
1,06/50,0 |
0,02/45,0 |
*Dopuszczalny poziom składowania odpadów ulegających biodegradacji w roku 2013 obowiązuje od 16 lipca.
Naruszenia i nieprawidłowości:
- Nie utworzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- Nie osiągnięcie wymaganego poziomu ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w 2012 r.
Podjęte działania pokontrolne:
- zarządzenie pokontrolne zarządzające podjęcie działań w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości;