UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Komunikaty

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.
18.11.2016

Komunikat Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 18 listopada 2016 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w Gminie Leszno

Gmina Leszno jest gminą wiejską położoną w powiecie warszawskim-zachodnim i zamieszkałą przez 9 431 mieszkańców.

Organizacja systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Leszno:

  • system obejmuje nieruchomości zamieszkałe;
  • zmieszane odpady komunalne od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz na 2 tygodnie z zabudowy wielorodzinnej i 1 raz na 4 tygodnie z zabudowy jednorodzinnej;
  • odpady komunalne selektywnie zbierane od właścicieli nieruchomości odbierane są 1 raz w miesiącu;
  • na terenie gminy funkcjonuje mobilny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

  • Za lata 2012-2015 „Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi” zostały złożone w terminie;
  • Gmina nie sporządzała corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie za lata 2013-2015. Analizy zostały wykonane w październiku 2016 r.
  • Analiza za 2015 r. nie została sporządzona w ustawowym terminie i nie została udostępniona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy;

Naruszenia i nieprawidłowości:

  • nie utworzono stacjonarnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  • nie przeprowadzano kontroli w zakresie spełniania wymagań przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
  • nie prowadzono nadzoru nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
  • nie weryfikowano sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
  • nie występowano do prowadzących instalacje przyjmujące odebrane zmieszane odpady komunalne o podanie informacji na temat wytworzonych odpadów o kodzie 191212 i sposobie ich zagospodarowania;
  • nie występowano do odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości do okazania dokumentów sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających osiągnięcie określonych poziomów;
  • nierzetelnie sporządzono sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2014 r. i 2015 r.;
  • nie osiągnięto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w 2014 r. i 2013 r.;
  • nie udostępniono na stronie internetowej urzędu gminy informacji o:
    • miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu gminy zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
    • osiągniętych przez gminę oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1, i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
    • punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych zawierające dane firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,
    • zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zawierające dane firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny  oraz adresy punktów selektywnego zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów;
  • w rejestrze działalności regulowanej wpisana jest spółka, dla której nie ma informacji o posiadaniu bazy magazynowo-transportowej w odległości nie większej niż 60 km od granicy gminy;
  • nie dokonywano corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;
  • nie sporządzono analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2015 r. w terminie do dnia 30 kwietnia 2016 r. i nie udostępniono ww. analizy na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Leszno;
  • nie prowadzono ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.

 

Podjęte działania pokontrolne:

  • zarządzenie pokontrolne zobowiązujące do m.in.:
    • niezwłocznego doprowadzenia do stanu zgodnego z art. 3b ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez utworzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy;
    • nadzorowania realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
    • weryfikacji sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
    • wystąpienia do prowadzących instalacje, do których były przekazywane zmieszane odpady komunalne o kodzie 20 03 01 w latach 2013 - 2015, o podanie informacji na temat wytworzonych pozostałości z sortowania o kodzie 19 12 12 i sposobie ich zagospodarowania;
    • wystąpienia do podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w celu okazania dokumentów sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających osiągnięcie określonych poziomów;
    • zweryfikowania sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2013 – 2015, na podstawie otrzymanych dokumentów;
    • niezwłocznego doprowadzenia do stanu zgodnego z art. 3b ust. 2 pkt 9 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez udostępnienie na stronie internetowej urzędu informacji o:
    • miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu gminy zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
    • osiągniętych przez gminę oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1, i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
    • punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych zawierające dane firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,
    • zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zawierające firmę, oznaczenie siedziby i  adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i  elektroniczny  oraz adresy punktów selektywnego zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie gminy wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów;
    • weryfikacji spełniania wymagań określonych dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
    • prowadzenia kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w zakresie spełniania wymagań;
    • terminowego dokonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;
    • prowadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
    • aktualizacji rejestru działalności regulowanej opublikowany na stronie internetowej urzędu.

Po przedłożeniu przez Gminę informacji o sposobie realizacji zarządzenia pokontrolnego, zostanie dokonana ponowna weryfikacja, czy Gmina osiągnęła wymagane w latach 2013-2015 poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

 

Opcje strony

do góry