UWAGA !!!

Od 01.01.2024 r. uruchomiona strona jest wersją archiwalną. Aktualna strona Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/wios-warszawa

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.
05.09.2013

AKTUALNOŚCI 05. 09. 2013 r. Zakończyła się kontrola WIOŚ w Gminie Jednorożec

Gmina Jednorożec została ujęta w planie cyklu kontrolnego WIOŚ w Warszawie jako gmina wiejska, wytypowana ze względu na niezorganizowanie przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Gmina jest zamieszkana przez 7338 osób. Ilość odpadów, zebranych w roku 2012 w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosła 82 kg, podczas gdy statystyczny Polak wytwarza rocznie 315 kg odpadów komunalnych.

Gmina Jednorożec jako jedyna gmina na terenie województwa mazowieckiego nie zorganizowała przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Obowiązek odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych na swoim terenie Gmina Jednorożec realizuje samodzielnie już od roku 2005 poprzez Urząd Gminy, w ramach wydzielonej komórki organizacyjnej  pn. Gminny Zespół Usług Komunalnych.

Od 1 lipca 2013 r. cena za odbiór odpadów  komunalnych na  terenie Gminy Jednorożec  wynosi 9 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, a w przypadku gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, opłata wynosi 4 zł miesięcznie od mieszkańca.

Jak ustalono w wyniku kontroli, Gmina Jednorożec nie spełnia wymagań dla podmiotu odbierającego odpady komunalne, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Ponadto, jako podmiot odbierający odpady komunalne, Gmina nie dopełniła w styczniu i lutym 2013 r. obowiązku przekazania zmieszanych odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy  do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. Gmina Jednorożec w 2012 r. nie wywiązała się z obowiązku osiągnięcia wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła - przy wymaganym poziomie 10 %, osiągnęła 2,16 %. Nie osiągnięto również wymaganego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami odpadów budowlanych i rozbiórkowych. W roku 2012 Gmina ani żaden z podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z jej terenu, nie odbierał tego rodzaju odpadów. Utworzony przez Gminę punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych nie jest urządzony zgodnie z decyzją starosty zezwalającą na zbieranie odpadów. Ponadto posiadane zezwolenie nie normuje zbierania niektórych rodzajów odpadów, które Gmina deklaruje zbierać w PSZOK.

Na podstawie ustaleń kontroli Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska skierował do Wójta Gminy Jednorożec zarządzenie pokontrolne i wystąpienie pokontrolne,  przypominające o obowiązkach i uprawnieniach gminy wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które przekazał również do wiadomości Radzie Gminy Jednorożec.

Ponadto wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne w  trybie  art. 9z ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej na Gminę Jednorożec za nie wykonanie obowiązku zorganizowania przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Opcje strony

do góry